Stažuotė Italijoje: įtraukties, bendruomeniškumo ir inovatyvaus mokymo pavyzdžiai

Šiuolaikinė mokykla vis dažniau susiduria su iššūkiu, kaip užtikrinti kiekvieno mokinio įtrauktį ir sėkmingą ugdymą, nepriklausomai nuo jo gebėjimų, poreikių ar socialinės aplinkos. Ieškodami įkvepiančių pavyzdžių, mokytojai atsigręžia į tarptautinę patirtį. Viena tokių galimybių – darbo stebėjimo vizitas Italijoje, Locorotondo miestelyje esančioje „Guglielmo Marconi – Giovanni Oliva“ mokykloje. Šiaulių universitetinės gimnazijos lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Tatjana Kukelkienė, Šiaulių Dainų progimnazijos istorijos mokytoja Ramūnė Gedminienė ir anglų kalbos mokytoja Aušra Ramanauskienė galimybę įgyti tarptautinės patirties turėjo dalyvaudamos Nacionalinės švietimo agentūros įgyvendiname projekte „Tęsk: ateik, tobulėk, prisidėk!“. Vizito tikslas – susipažinti su įtraukties principais grįsta ugdymo praktika, inovatyviais mokymo metodais ir bendruomeniško mokyklos modelio pavyzdžiais.

„Guglielmo Marconi – Giovanni Oliva“ mokykloje siekiama, kad kiekvienas mokinys jaustųsi priimtas, suprastas ir palaikomas. Labai svarbus vaidmuo tenka mokytojų  padėjėjams, kurie ne tik padeda mokiniams atlikti užduotis, bet ir aktyviai prisideda prie individualizuoto mokymo medžiagos parengimo, emocinės paramos teikimo bei socialinės integracijos užtikrinimo. Vienas iš pavyzdžių, stebėtų pamokų metu, buvo mokytojo padėjėjo darbas su mokiniu, turinčiu dėmesio sutrikimą. Individuali pagalba buvo teikiama taip, kad nebuvo trikdomas bendras klasės darbas, o pats mokinys galėjo produktyviai dalyvauti pamokoje.

Mokinių savivalda šioje mokykloje – ne simbolinė, o realiai veikianti ir įgalinanti struktūra. Susitikimo su mokinių taryba metu išryškėjo aktyvus narių įsitraukimas priimant visiems mokiniams svarbius sprendimus – jie inicijuoja įvairias socialines veiklas, organizuoja pagalbą klasės draugams ir atvirai diskutuoja su mokytojais, mokyklos administracija. Tarybos prezidentas Antonio pristatė savo komandą ir jų vykdomas iniciatyvas, tarp kurių – pagalba atliekant namų darbus, bendruomeniniai renginiai bei ryšiai su tarptautiniais partneriais. Mokiniai parodė susidomėjimą Lietuva, jos kultūra ir švietimo sistema, uždavė viešnioms daug klausimų.

Mokiniai ne tik parodė mokytojoms iš Lietuvos mokyklos erdves (gamtos mokslų laboratoriją, šiuolaikišką užsienio kalbų mokymosi klasę, informacinių technologijų kabinetą, biblioteką), bet ir organizavo ekskursiją po Locorotondo senamiestį. Aštuntokai išsamiai pristatė architektūrinius ir kultūrinius objektus, aktyviai bendravo – tai parodė ne tik jų kalbinius gebėjimus, bet ir stiprų ryšį su savo bendruomene.

Vizito metu taip pat vyko susitikimas su kaimyninio Alberobello miesto meru Francesco De Carlo ir švietimo eksperte dr. Valentina Liuzzi. Jie pristatė inovatyvias iniciatyvas, kurias remia vietos savivalda – nuo smurto prieš moteris prevencijos iki programų, padedančių vaikams suprasti ir bendrauti su Alzheimerio liga sergančiais senoliais. Šios iniciatyvos ne tik ugdo socialinį sąmoningumą, bet ir padeda vaikams nuo pat mažens tapti empatiškais ir atsakingais bendruomenės nariais.

Stebėtos pamokos (ypač anglų ir italų kalbos) išsiskyrė kūrybiškais, technologijomis grįstais metodais. Mokiniai kūrė ir inscenizavo dialogus, dalyvavo interaktyviose viktorinose, diskutavo ir dirbo komandose. Taip pat pristatinėjo ilgalaikius projektinius darbus demonstruodami „Canva“ skaidres. Projektiniai darbai šioje mokykloje labai svarbūs – savarankiškai pasirinkę vieną temą mokiniai visus metus konsultuojasi su dalykų mokytojais, o metų pabaigoje darbus pristato 11 mokytojų komisijai. Toks metodinis požiūris ne tik atitinka šiuolaikinės mokyklos reikalavimus, bet ir puikiai dera su įtraukiojo ugdymo principais – kiekvienas mokinys randa savo būdą įsitraukti.

Stažuotės Italijoje patirtis tiesiogiai prisidėjo prie mokytojų kvalifikacijos tobulinimo. Ji leido gilinti žinias apie individualizuotą mokymą, praktinius įtraukiojo ugdymo metodus ir technologijų taikymą. Taip pat išplėtė socialinę, kultūrinę ir kitas kompetencijas – bendradarbiavimas su Italijos mokytojais, diskusijos apie skirtingų švietimo sistemų praktiką ir kultūrų skirtumus padėjo suprasti, kaip bendros vertybės gali būti įgyvendinamos skirtinguose kontekstuose.

Vizitas į „Guglielmo Marconi – Giovanni Oliva“ mokyklą tapo svarbia patirtimi, kuria mokytojos planuoja dalintis su kolegomis. Įtrauktis, stipri mokinių savivalda, bendruomeniškumas ir inovatyvus mokymas – tai kertiniai principai, kurių pavyzdžių Šiaulių universitetinės gimnazijos ir Šiaulių Dainų progimnazijos mokytojos parsivežė iš Italijos, ir kuriuos sieks integruoti į savo kasdienę praktiką.

Autorius:
R. Gedminienė, A. Ramanauskienė, T. Kukelkienė

Nuotraukos:
Stažuotės dalyvės

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokiniams
  • Mokytojams
Naujienų archyvas